Franchisy medzi najcennejšími

Hodnota značky Subway rástla o 12 %. Z oblasti gastronómie ide o najväčší rast
Utorok
08.10.2013
Franchisové siete obsadili medzinárodný rebríček BrandZ TOP 100. Väčšina z nich zaznamenala rasť hodnôt.
 

Medzinárodná výskumná spoločnosť Millward Brown už ôsmykrát pripravila rebríček, ktorý zohľadňuje názory kupujúcich na značku, z čoho sa následne vypočíta jej hodnota. Do prvej desiatky sa dostali hlavne americké firmy, ale bodovali aj spoločnosti, ktoré sa rozvíjajú na bázy franchisingu. Najviac hodnotenou franchisovou značkou sa stal McDonald’s, ktorý sa umiestnil jedno miesto pod stupňom víťazov. Jeho hodnota klesla o 5 % na 90,26 miliónov dolárov. Prostredníctvom franchisy sa rozvíjajú aj u nás kde by v budúcnosti chceli tiež zvýšiť počet pobočiek.

Najväčší konkurent McDonald’s, spoločnosť Subway, ju síce predbehol v počte reštaurácií, ale v hodnote značky ju zatiaľ nedohnal. Značka Subway sa umiestnila na 51. mieste s hodnotou skoro 17 miliónov dolárov, čo predstavuje 12 % zvýšenie oproti minulému roku. Spoločnosť rastie a dokazujú to i jej plány, kde napríklad aktuálne plánuje v strednej a východnej Európe masívnu franchisovú expanziu ( v ČR chce otvoriť tento rok 4 reštaurácie). Ďalším fastfoodom, ktorý dosiahol hodnoty 9,9 milióna dolárov je KFC. Z inej oblasti gastronómie pochádza Starbucks, ktorý sa umiestnil na 44. mieste s hodnotou takmer 18 miliónov dolárov. U nás sa obe siete rozvíjajú prostredníctvom joint venture partnerov.

Na franchisovom trhu sú vedľa gastronómie obľúbenou oblasťou aj odevy. Najcennejšou značkou, ktorej hodnota medziročne vzrástla o 60 % na 20,2 milióna dolárov, sa stala Zara. Poskočila až na 35. miesto. Jej konkurencia H&M nechytila dych a klesla o 6 % na 12,7 milióna dolárov. Patrí jej 69. pozícia. Do popredia sa tiež dostáva značka Ikea. V rebríčku Brandz TOP 100 obsadila 74. miesto a jej hodnota rástla o 31 % na 12 miliónov dolárov.

Na prvých troch miestach sa umiestnili spoločnosti z oblasti technológií. Najcennejšou značkou ostáva Apple, ktorého hodnota vzrástla o 1 % na 185 miliónov dolárov. Druhou je Google s 114 miliónmi dolárov a tretí IBM so 112,5 miliónmi dolárov.