Každý moment je vhodný na založenie firmy

Štvrtok
10.10.2013
Zhodnocovanie kapitálu prostredníctvom rozvíjania vlastnej firmy sa javí ako efektívnejšie než investícia do akcií a všetky iné možné vklady.
 

Krátkodobo môže vlastná firma vykazovať nižšiu výkonnosť než akcie v priebehu rastu, avšak dlhodobejšie rozbehnuté podnikanie je bezpečnejšie a menej náchylné k výkyvom burzovej konjunktúry. Portál Franchising.sk sa obvykle sústredí na ponuky franchisových firiem, avšak v tomto texte by sme sa chceli obšírnejšie zamyslieť nad otázkou: Do akej firmy investovať? Veď predsa konkurenčným nápadom voči investícií do franchisového podniku môže byť založenie firmy na vlastný účet. Takže, čo je lepšie?

Vlastná firma vyplňuje medzeru

Cítite, že máte dokonalý neopakovateľný nápad na založenie firmy - napr. ste vymysleli dáku službu, ktorú ešte nikto neposkytuje, alebo nový produkt, ktorý budú všetci potrebovať - stojí za to zariskovať, založiť vlastnú firmu bez obzerania sa po franchisingu. Niekoľko príkladov, ktoré sa ukázali byť zásahom do čierneho: vyhľadávač Google, portál Spolužáci.cz, energetický nápoj Red Bull, vegetariánske jedálne, sú dôkazom, že stále existuje priestor pre originálne nápady nielen v odboroch starej, ale aj novej ekonomiky. Aj keď samozrejme nápad, ktorý sa ukáže byť zlatou žilou sa nerodí tak často. A samozrejme - niečo vymyslieť je jedna vec a nápad aplikovať je vec druhá. Istý problém predstavuje kapitálová náročnosť nových nápadov, ktoré na začiatku vyžadujú veľké náklady.

Pokiaľ nemáte dostatočné množstvo hotovosti, môžete sa pokúsiť dosiahnuť na investičné fondy, tzv. podnikateľské inkubátory, ktoré sa špecializujú v hodnotení a kapitálovej podpore nových firiem. Avšak v tomto prípade je treba počítať s predaním časti vkladu investičnému fondu.

Okrem toho podnikateľ, ktorý sa rozhodne pre vlastné podnikanie, musí byť nezvyčajne trpezlivý, omnoho viac ako v prípade franchisového podnikania, kde sa dá maximálna úroveň obratu dosiahnuť už za rok práce. Príklady tzv. zásahu do čierneho ukazujú, že dokonca aj tie najlepšie podnikateľské nápady napr. uvedený Red Bull sa iba voľne rozbiehali a zrýchlenie naberajú hlavne okolo 10. roku pôsobenia firmy. Značka Red Bull vznikla v roku 1987 a všeobecne známa nebola až do roku 1997. V súčasnosti ročný predaj Red Bull dosiahne výšku cca. 800 mil. USD. Pritom rakúsky podnikateľ nevymyslel nič nové - energetický nápoj vychádza z jemne perlivého zdravotného toniku z Thajska. Dokazuje to, že nie je nutné vymýšľať niečo úplne nové, aby ste sa stali bohatý a slávny. Je nutné rozoznať potenciálne potreby spotrebiteľov, vymyslieť meno značky a ako prvý s ňou preniknúť do povedomia zákazníkov.

Existuje krajina, ako napr. Japonsko, kde to ide s podnikateľskými nápadmi zdanlivo ľahšie. Nedávno bola na japonský trh úspešne zavedená žuvačka, ktorej žuvanie - podľa reklamy výrobcu - zlepšuje vzhľad prsníkov. Žuvačka má tiež potláčať známky starnutia, posilňovať krvný obeh a znižovať stres. Možno tiež stojí za to premýšľať nad otvorením firmy v zahraničí? Japonci každoročne vynakladajú na zdravotne skrášľujúce produkty viac než € 7,6 mil. S nadšením tiež kupujú všetky novinky. Iné "supernápady", ktoré v Japonsku vzbudili veľký záujem, boli domáce kyslíkové stany, slúchadlá pre masáž mozgu pomocou zvukových sérií, tyčinky so sopečným prachom, ktoré - podľa výrobcu - majú čistiace účinky na tráviaci trakt.

Vonkajší štít je Váš, biznis je náš

Potom ak sa nám nepodarilo prísť so žiadnym zázračným nápadom a trúfame si viesť firmu, pričom v banke na nás čaká zhromaždený kapitál, je dobré zvážiť podnikanie založené na jednom z franchisových konceptov. Výber je veľký, viac než 140 ponúk na trhu zahrňuje všetky možné odbory, investičné čiastky sa pohybujú v rozmedzí od niekoľko desiatok tisíc korún do niekoľko desiatok miliónov. Hlavnou výhodou franchisingu je, že kupujeme preverený nápad, na ktorom už niekto niekde zarobil, čo nám dáva väčší pocit istoty. Aj keď by nás to nemalo uchlácholiť - práce je vo franchisovej firme rovnaké množstvo ako v ktorejkoľvek inej. Franchising nekončí zakúpením práva používať značku a ochrannú známku siete, ale spočíva v bežnom podnikateľskom plánovaní a v každodennom uskutočňovaní vytýčenej stratégie. Je to dobrý nápad pre všetkých, ktorý sa dobre cítia v rámci hierarchického usporiadania, kde majú určitú mieru slobody, avšak neodpudzuje ich kontrola a smernice poskytovateľa licencie.

To, čo je na franchisingu lukratívne, je známa značka, ktorá naháňa zákazníkov, každodenné poradenstvo franchisora a marketing v makro meradle napr. reklama v TV, ktorú si môže dovoliť len sieť, avšak samostatná firma nikdy. Nadobúdateľ licencie musí byť dôkladne preškolený a nepretržite získavať údaje o know-how. Bohužiaľ sú tu aj náklady na franchising - nadobúdateľ musí franchisorovi uhradiť tzv. vstupný poplatok za poskytnutie licencie a následne po celú dobu trvania zmluvy platiť v prospech poskytovateľa určité percentá zo svojho obratu. Voľba či investovať do franchisingu, alebo do celkom vlastnej firmy, alebo sa snáď pokúsiť o zásah do čierneho, je ako vždy závislá na investorovi: na úrovni jeho motivácie, majetkových pomeroch a charaktere - predovšetkým na schopnosti čakať na zisk.