Franchisová zmluva
Franchisová zmluva je zmluva, ktorá nemá presné označenie či zakotvenie v právnom poriadku. Subjekty, ktoré takúto zmluvu uzatvárajú tak majú relatívne veľkú voľnosť ako vzájomné vzťahy upraviť. Napriek neexistujúcej presnej právnej úpravy, a vymedzeniu franchisovej zmluvy, je nutné dodržovať pri jej príprave dané pravidlá vymedzené právnym poriadkom. Dá sa povedať, že súčasný právny systém na Slovensku vychádza tomuto zmluvnému vzťahu v ústrety.
Pretože je systém franchisingu využívaný v mnohých rôznych odvetviach a postavenie oboch strán, teda franchisora a franchisanta, nie je v jednotlivých prípadoch rovnaké, nie je možné vytvoriť akýsi vzor univerzálnej franchisovej zmluvy použiteľnej na každý systém. Je však možné vytvoriť určitú osnovu všeobecných pravidiel, ktoré musia byť vo franchisovej zmluve obsiahnuté. Na základe týchto všeobecných pravidiel je tak možné vytvoriť konkrétnu franchisovú zmluvu pre daný systém.
Najčastejšie je na začiatku každej franchisovej zmluvy preambula, ktorá popisuje skutkový stav - teda postavenie partnerov, základnú ideu a ceny, o ktoré sa bude opierať vzájomná spolupráca.
V ďalšej časti je, kvôli dostatočnej zrozumiteľnosti a pochopeniu obsahu zmluvy nutné vysvetliť základné pojmy, ktoré obsahuje.
Ďalšie ustanovenie zmluvy popisuje jednotlivé etapy spolupráce na základe franchisovej zmluvy. Je možné ich rozdeliť na tri časti:
- (i) ustanovenie súvisiace s uzatvorením zmluvy,
- (ii) ustanovenie popisujúce práva a povinnosti strán v priebehu trvania zmluvy,
- (iii) ustanovenie upravujúce príčiny a spôsoby ukončenia zmluvy
Cieľom tejto časti zmluvy je tak vymedziť všeobecné pravidlá pre zahájenie, priebeh a ukončenie spolupráce. Dôležité je, aby bola zachovaná postupnosť týchto častí tak, aby vytvorila logický celok. Uľahčí sa tým porozumenie pripravovaného dokumentu pre obe strany.
Nižšie uvedené ustanovenia, ktoré by nemali chýbať v profesionálne pripravenej franchisovej zmluve:
- zásada pristúpenia k systému
- doba trvania zmluvy
- vymedzenie územia obhospodarovaného franchisantom/li>
- práva a povinnosti strán
- právo na označenie, vzhľad pobočiek a ochranné známky
- ochrana know-how
- vzťah ku konkurencií
- školenia
- licenčné a marketingové poplatky
- propagácia a podpora
- kontrolné mechanizmy zo strany franchisora
- ukončenie zmluvy
Minimálny rozsah ustanovení, ktoré by mala franchisova zmluva obsahovať stanovuje Európsky kódex etiky franchisingu. .
Nad rámec toho môže franchisova zmluva obsahovať aj ďalšie ustanovenia, ktoré sa napríklad môžu týkať zmluvných postihov, zabezpečenia pohľadávok franchisora, alebo vysporiadanie strán po ukončení zmluvy.
V konečných ustanoveniach sa väčšinou objavuje právny rámec, na základe ktorého daná franchisová zmluva bola vytvorená a možnosti zmeny zmluvy.
Tento článok nie je právnym odporučením. Pre získanie kompletných informácií kontaktujte spoločnosť PROFIT system franchise services s.r.o.
Prečítaj články
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.
V živote niekedy vznikajú nepredvídané situácie. Niekedy musíte odcestovať do cudziny, alebo vás prekvapí iná nepríjemná životná situácia.
Franchisant môže svojimi znalosťami trhu významne a pozitívne prispieť k prispôsobeniu franchisovej zmluvy.
Najčítanejšie
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
„Každý, kto rozpozná krásu nášho vzdelávacieho poslania, je spôsobilý stať sa franšízantom Young Engineers,“ hovorí zakladateľ tohto amerického vzdelávacieho konceptu Amir Asor.
Ladislav Sabo s manželkou úspešne prevádzkuje UGO Freshbar v Poprade už 7 rokov. Ako vie zosúladiť pracovný a súkromný život?
Matej Varga prevádzkoval v Bratislave štyri reštaurácie Subway. Zároveň má na starosti rozvoj značky na Slovensku aj v Chorvátsku. Ako sa podniká pod svetoznámou značkou?
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...