5 najčastejších chýb v podnikaní

Skôr ako začnete realizovať reklamnú kampaň, je nevyhnutné analyzovať cieľovú skupinu a spôsoby ako sa k nej dostať. Diskutujte ich aj so svojimi prípadnými partnermi. Už vo fáze plánovania investícií je potrebné myslieť na finančné prostriedky, ktoré pokryjú náklady na udržanie firmy až do dosiahnutia bodu rentability, teda do okamihu, kedy príjmy úplne pokryjú vynaložené náklady.
Streda
21.01.2015
Život biznismena je veľakrát komplikovaný, často však prináša úspech. Začínajúci podnikateľ sa môže jednoducho chytiť do pasce, ktorá ovplyvní budúcnosť jeho firmy. Odhaľte najčastejšie chyby, ktoré začínajúci podnikatelia robia.
 

Rozbiehate svoj biznis alebo ho už máte, ale cítite, že vaše nápady na to, ako zarobiť, sa neosvedčili? Možno ste urobili jednu z mnohých začiatočníckych chýb.
 

1.Práca chvatná málo platná

Jednou z najčastejších chýb je investovanie bez rozmyslenia. Jeden príklad za všetky: mám peniaze, chcem mať vlastný biznis a mám rada aj kvetiny, otvorím si teda kvetinárstvo. Nie je dôležité, že moja láska k rastlinám sa obmedzuje iba na polievanie kaktusu raz mesačne a finančné zázemie činí 1 500 Eur, ktoré mi ostali od mojich osemnástich narodením. Tento príklad sa môže zdať trošku prehnaný, ale výstižne zachytáva spôsob myslenia mnohých dnešných mladých podnikateľov. Ich najväčším hriechom je unáhlenosť, s ktorou sú spojené aj ďalšie chyby ako napríklad absencia základných znalostí trhu a odvetvia, v ktorom začínajú podnikať alebo nedostatočné finančné prostriedky.

Rada:  Uponáhľanosť je vždy zlým radcom. Pred zahájením vlastného biznisu by mal byť uskutočnený detailný prieskum trhu a čo najpodrobnejšia finančná analýza. Sprievodcom by mal byť od začiatku biznisplán. Výhodné je vytvoriť schému, začať profilom činnosti firmy a tiež krátkou charakteristikou výrobku alebo služby, ktorú budeme ponúkať. V biznispláne je potrebné tiež uskutočniť analýzu trhu vrátane konkurencie a tiež podrobiť analýze nevyhnutné vecné, ľudské a finančné zdroje.

2. Neznalosť trhu

Ďalším problémom, ktorý môže poriadne otriasť biznisom hneď na začiatku, je častá neznalosť základných informácií o situácii na trhu. Ak nepoznáme perspektívy daného odboru, môžeme jednoducho minúť životné úspory v biznise bez budúcnosti. Nie je to zďaleka iba o upadajúcom odvetví, ale tiež o veľmi modernom biznise alebo takom, o ktorého prospechu nejde rýchlo presvedčiť spoločnosť.

Rada: Skôr ako začneme v myšlienkach ukladať tovar na police v predajni, je vhodné sa najskôr prejsť po okolí a skontrolovať, či nájdeme pre naše tovary kupujúcich. Je potrebné detailne preskúmať najbližšie okolie, pozrieť sa zblízka na priamu konkurenciu a tiež zistiť, aký je dopyt po danom výrobku alebo službe v okolí. Vhodné je tiež myslieť na ďalšiu analýzu konkurencie. V prípade nášho kvetinárstva to budú nielen supermarkety predávajúce kvetiny, ale tiež obchody s darčekmi, pretože kvetiny sa najčastejšie kupujú ako darček. Potom sa musíme dôkladne zamerať na makroekonomickú situáciu a tiež na perspektívy daného odvetvia. Stojí za to staviť napríklad na špecializáciu a otvoriť prvú predajňu s obuvou v okolí?

Dříve než přejdeme k realizaci reklamní kampaně, je nezbytné analyzovat cílovou skupinu a způsoby, jak se k ní dostat. Projďete si ji i se svými případnými partnery.

3. Nedostatok financií

Pred prevzatím kormidla podnikania do vlastných rúk je dôležité najskôr spočítať, či si to skutočne môžeme dovoliť. Čiastka, ktorú budeme musieť investovať do zriadenia prevádzky aj do nákupu nutného zariadenia a tiež tovaru, je špičkou ľadovca. Veľa začínajúcich podnikateľov zabúda, že budú do biznisu investovať niekoľko mesiacov.

Rada: Už vo fáze plánovania investícií je potrebné počítať s finančnou rezervou, ktorá pokryje náklady na prevádzku firmy až do dosiahnutia bodu rentability, teda až do okamihu, kedy naše príjmy úplne pokryjú nami vynaložené náklady. Je vhodné tiež podrobiť dôkladnej analýze, čo budeme potrebovať už od prvého dňa fungovania nášho biznisu a čo budeme môcť dokúpiť neskôr. Finančné ukazovatele nie sú žiadne strašidlá! Každý, kto vedie firmu, sa s nimi musí skôr či neskôr spriateliť, pretože iba týmto spôsobom bude môcť pozorovať vývoj svojho biznisu a plánovať výdaje.

4. Nešťastne zvolená lokalita

Lokalita je kľúčovým prvkom, ktorý rozhoduje o úspechu daného plánu. Jeho voľbu je potrebné dobre rozmyslieť. Priestory musia byť prispôsobené druhu podnikania. Veľmi často je nutná dôkladná prestavba kvôli prispôsobeniu  požiadavkám kladeným napr. hygienou alebo hasičmi. Občas zdanlivo dobrá lokalita sa môže nakoniec prejaviť ako úplne nevhodná, pretože napríklad zákazníci nie sú zvyknutí na kadernícke služby v mieste, kde ešte pred nedávnom bolo kvetinárstvo.

Rada: Je vhodné venovať čas hľadaniu ideálnych priestorov, pretože uspokojiť sa so strednou cestou sa nevypláca. V mnohých prípadoch sa vôbec neoplatí bojovať s veternými mlynmi  a nasilu prestavovať priestory po obchode s potravinami na kaderníctvo. Lepšie je využiť už existujúcu infraštruktúru a pokračovať v biznise, na ktorý sú zákazníci v danej lokalite zvyknutí.

5. Bez reklamy to nejde

Majitelia spoločností sú si vedomí toho, že o novej firme je potrebné informovať potenciálnych zákazníkov, ale často vedia veľmi málo o tom, ako to urobiť. Obvykle siahajú po najjednoduchšom spôsobe, ktorými sú letáky alebo reklamy vo verejných priestoroch. Po niekoľkých týždňoch potom prežívajú prvé zrútenie, pretože investície vložené do reklamy nepriniesli žiadne výsledky a zákazníci sa vyhýbajú predajni alebo miestu služieb širokým oblúkom.

Rada:  Skôr ako začneme realizovať reklamnú kampaň, je nevyhnutné analyzovať cieľovú skupinu a spôsoby, ako sa k nej dostať. Stojí za to začať od miestneho trhu a namiesto rozdávania letákov v centre mesta, nechať tieto letáky rozniesť do schránok miestnych obyvateľov. Možno tiež uvažovať o reklamných plagátoch a pre televíznu alebo rozhlasovú reklamu sa rozhodnúť až v dobe, keď budeme mať pevnú pozíciu na miestnom trhu a budeme schopní obslúžiť tiež zákazníkov napríklad z iných mestských častí. Dobrým spôsobom, ako v dnešnej dobe osloviť široké publiku, sú sociálne siete, hlavne ak cielime na mladších zákazníkov. Základom propagácie na internete však stále zostáva predovšetkým webová stránka. Reklamnú kampaň sa oplatí po čase opakovať, aby na nás zákazníci nezabudli.

Z vyššie uvedených bodov je jasné, že na začiatku podnikania je najväčším nepriateľom unáhlenosť. Ak má byť biznis dlhodobo úspešní, je potrebné, aby stál na pevných základoch. A ich vytvorenie nejaký čas trvá. Nie je potrebné sa ponáhľať, aby bol váš podnikateľských zámer „šitý horúcou ihlou“.